30 June 2009

ikhlas memberi ikhlas menerima

7 rejab 1430H
ikhlas memberi ikhlas menerima

hipotesis:
jika kita ikhlas memberi sesuatu orang akan menerimanye juga dengan ikhlas.

persoalan:
benar ke..??

eksperimen:
2 situasi saya lalui..
-hari 1 saya sangat bersemangat mengajar dan masuk ke kelas dalam keadaan gembira.alhamdulillah pengajaran saya diterima dengan baik oleh pelajar2 saya..boleh saya katakan objektif pnp pada hari itu tercapai...
-hari 2 saya benar dalam keadaan serabut. saya jadi tiada mood utk mengajar. hasilnya..anak2 murid saya juga berada dalam keadaan serabut..mereka tidak ada semangat, dan berbeza kereaktifan(gune bhasa kimia) mereka dari kebiasaannya...

kesimpulan:
penerimaan dan penghayatan pelajar dalam pengajaran di sekolah adalah bergantung kepada faktor guru juga. kesungguhan guru memberi natijah samada positif/negatif kepada pelajar.sebagai guru,perbetulkan diri dahulu seiring membimbing anak-anak didik kita...jangan menjadi ibarat ketam mengajar anaknya berjalan lurus...

No comments: