07 November 2008

mengubati hati yang retak


9 Zulkaedah 1429H

Sebentar tadi, dalam kesibukan mengemas rumah, sempat juga saya duduk sebentar dihadapan kaca tv menonton rancangan Nasi Lemak Kopi O di tv9. Saya berpeluang mendengar sedikit motivasi daripada dr. Robiah K. Hamzah berkaitan mengubati hati yang retak.

Dua panggilan dari pendengar spt saya bertanyakan soalan menujurus kepada masalah rumah tangga mereka. Saya bersimpati dgn mereka. Kalau la saya berada ditempat mereka, pasti perkara itu sudah cukup melukakan hati saya. moga ujian seperti itu tidak Allah datangkan kepada saya. Tetapi saya tidak berniat utk mengulaas berkaitan itu cuma intipati yang saya boleh simpulkan melalui siaran tersebut:

  1. terima segala kesakitan atau sesuatu yang boleh meretakkan hati itu sebagai anugerah Allah. Tidak semua kemanisan itu dapat kita kecapi sepanjang perjalanan hidup kita. Ada masa kita akan merasa kepahitan. Hari tidak selalunya siang. Kita akan bertemu malam. Itulah dia putaran. Ada masa kita di atas ada masa kita dibawah
  2. perkara-perkara negatif semalam jangan kita bawa kehari ini. Bimbang kebahagiaan hari ini tergugat kerana kenangan pahit semalam.
  3. jangan simpan memori sedih di dalam kotak ingatan kita kerana memori tersebut boleh menjadikan kita kurang rasional dengan tindakan yang akan kita buat.

Kesimpulan dari diri sendiri, bukan mudah menangani hati sendiri. 3 point yg saya highligt di atas mudah utk diucap dibibir, dipapar di blog etc. Namun pelaksanaan terhadap 3 point tersebut sangat memerlukan mujahadah yang tinggi. Mampukah kita?? insyaAllah. Teringat pesan kakak yang sgt saya hormati ketika sama2 menuntut di UM, ”mahukan keharmonian rumahtangga, jadilah isteri yang benar2 berpegang pada agama” Islam telah meletakkan garis panduan utk menjadi isteri yang solehah. Cuma tinggal kita sahaja yang perlu memilih utk menjadi yang macamana dan bagaimana... fikirkanlah..

No comments: